مشکل نم و رطوبت زیرزمین ساختمان از کجاست؟

نوشته پویان رشتی محمد، 1 آذر 1400

بر طبق بررسی های علمی، یکی از ضایعات و صدمات ساختمان مربوط به ساختار زیربنای ساختمان (زیر زمین ها و پی ها) می باشد. این صدمات در درجه ی سوم ضایعات استاتیک ساختمان، قرار دارد. آسیب های ناشی از نفوذ آب به زیرزمین، که به علل مختلفی ایجاد می شود. از جمله اصلی ترین علت ها،عدم تشخیص درست از میزان فشار آبهای زیرزمینی و انتخاب نامناسب سیستم های زهکشی و متریال، در هنگام طراحی یا در حین اجرا رخ می دهد. این رطوبت های دائمی می تواند در یک مقیاس بزرگ و گاهی در حوزه های وسیع باعث خساراتی به ساختمان گردد که مستلزم اقدامات و سیستم های بازدارنده و پیشگیرانه است. محصول زهکشی مرتبط

1- آب حاصل از بارش باران و برف، پس از رسیدن به زمین، راه خود را در جهت نیروی جاذبه و شیب پیدا می کند. اگر این آب بسرعت و بدون تاخیر در زمین نفوذ کند، ساختمان در معرض فشار آب قرار نخواهد گرفت. اما در صورتیکه آب به کندی از میان لایه های زمین نشست کرده و نفوذ نماید، لایه آب انباشته بر روی ساختمان فشار وارد کرده و با ادامه بارش، این فشار افزایش خواهد یافت.

2- حالت مشابه زمانی رخ خواهد داد که آب زیر زمینی با گذر از لایه های خاک نفوذ پذیر به دیواره های یک ساختمان برسد. دو مورد توضیح داده شده اخیر در اکثر موارد اتفاق می افتد و وقوع آن شایع تر است.

3- حالت سوم زمانی رخ می دهد که خاک غیرقابل نفوذ می گردد. هر گونه بارش نزولات جوی در این حالت، از نفوذ به زمین بازمانده و در این موارد نیز دیوارهای ساختمان که در مجاورت این لایه های آب هستند، در معرض فشار آب دائمی قرار خواهند گرفت.

پس از اینکه ساختمان در معرض این سه نوع فشار آب  قرار گرفت، رطوبت از سمت دیوارهای خارجی از اولین قسمتهایی که بتواند به داخل نفوذ می کند. در شکل زیر می توانید انواع مختلفی از درزهای ساختمان را ببینید که ابتدا آب از آنجا نفوذ می کند و سپس از آنجا به باقی محل ها در دیوار یا کف ساختمان سرایت می کند.

برنامه ریزی برای زهکشی و سیستم های محافظت کننده آب پشت دیوارها، تا حد زیادی بستگی به این موضوع دارد که کدام یک از 3 وضعیت گفته شده در مواجه با فشار آب، رخ داده باشد.

بررسی های دقیق اولیه در طراحی از ساختار خاک پروژه به همان دقتی نیاز دارد که عامل های مربوطه دیگر در طراحی لحاظ می گردند( مانند مشخصه های طرح خوش نقشه، نمای خوب، سلسله مراتب، مناظر طبیعی و …) و به همان اندازه مهم و حیاتی می باشند.

انتخاب سیستم عایق و آببند، بستگی به شرایط هیدرواستاتیکی فشار آب در زمین پروژه دارد. ذکر  این نکته مهم و ضروری است که سیستم های عایقکاری که پیچیدگی کمتری دارند، آسیب پذیری کمتری دارند و دوام بیشتری دارند و بنابراین ایمن تر می باشند.

زهکشی موثر نیز در اکثر این موارد می تواند  کمک بزرگی به حل مشکلات بوجود آمده در این وضعیت ها کند. این امر تا حد زیادی، با کاهش فشار آب صورت می گیرد. که با زهکشی موثر آبهای انباشته شده انجام می گیرد. این زهکشی توسط شیت های زهکش رولی عاجدار انجام می گیرد که آنرا در مطلب “استفاده از زهکش عاجدار برای خشک نگهداشتن پی ساختمان” معرفی کرده ایم. این ورقه های عاجدار بصورت گسترده ای در پروژه های مهم در سطح دنیا بکار برده شده اند. برای مثال در راه آهن زیرزمینی دویسبورگ آلمان و یا گاراژ زیرزمینی هتل ها در فرانکفورت استفاده شده است.(شکل زیر) چنانچه در خصوص مسایل و مشکلات ساختمان خود سوالی دارید موارد را در اینجا وارد کنید یا با شماره “تماس با ما” تماس بگیرید.

محصول زهکشی مناسب را در اینجا ببینید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
+989358595280