انواع ترک ساختمان

نوشته پویان رشتی محمد

انواع ترک ساختمان در شکل های مختلف و با زوایای متنوع، معانی متفاوت یا مشترکی دارد که در این نوشته قصد داریم به آنها بپردازیم. اولین تظاهر ترک بر روی دیوارها یا ستونهای ساختمان بصورت مویی است. تنها در صورت انفجار، زلزله یا صدمات ناشی از بلایای طبیعی ممکن است انواع ترک ساختمان، در هنگام ایجاد شدن عرض و عمق بالاتری داشته باشد.
به محض شناسایی ترک ها باید آنها را در طول زمان پایش کنید که آیا پیشروی می کنند یا خیر. به ترکی که در طول زمان رشد کند ترک زنده می گوییم.انواع ترک ساختمان شامل ترک های عمودی و افقی و مایل و پله ای هستند. با ما همراه باشید تا جزییات بیشتری را در مورد انواع ترک های ساختمان بررسی کنیم.

1- ترک های افقی

ترک های افقی یکی از انواع ترک ساختمان هستند. آنها در فونداسیون زیرزمین شما جدی هستند. این نوع ترک ها اغلب به دلیل فشار نامتعادل خاک و فشار آب هیدرواستاتیک به دیواره زیرزمین شما است. حتی ممکن است متوجه شوید که فونداسیون نشست کرده یا آب به زیرزمین شما نفوذ می کند. ترک های افقی می تواند هم در دیوارهای بلوکی توپر و هم دیوار بتن درجا  ایجاد شود. هر چند مقاومت بتن درجا یا دیوارهای برشی در برابر نفوذ آب بیشتر است. اگر کنجکاو هستید چطور می توان فشار آب هیدرواستایک رو کنترل کرد مطلب “کاربرد زهکش عاجدار در خشک نگهداشتن پی ساختمان” را ببینید.
در اقلیم های سرد و کوهستانی که در آن دوره یخبندان قرار دارد اغلب به دلیل چرخه یخ زدگی و ذوب ترک ایجاد می شود. با گذشت زمان این موضوع می تواند فشار نامتعادلی را بر روی دیوار زیرزمین شما ایجاد کند و یک ترک افقی ایجاد کند.
انواع ترک ساختمان
ترکی افقی که بر اثر حرکت سازه ای ناشی از ساختمان جدید الاحداث در مجاورت ملک بوجود آمده است.
ترک های افقی بزرگ به عنوان یکی از انواع ترک ساختمان معمولا در اثر حرکات سازه اتفاق می افتد و به همین دلیل باید آنها را جدی گرفت. آنها می توانند یا آسیب در نتیجه جابجایی شدید فونداسیون یا آسیب آب بوجود بیایند. این ترک ها حتما باید بصورت سازه ای بررسی شوند و راهکار مقاوم سازی لازم برای آنها تشخیص داده شود. هر ترک افقی پیشرونده ای که عرض و عمقش در طول زمان یکماه تا یکسال بیشتر می شود باید حتما بررسی شود. اینگونه ترکها ممکن است در طول زمان به ترکهای قطری یا عمودی بپیوندند.

2- ترک های پله ای

ترک های پله ای یکی دیگر از انواع ترک ساختمان هستند. دیوارهای بلوکی زیرزمین مستعد ترک های پله ای هستند. این نوع ترک ها در امتداد اتصالات ملات ایجاد می شوند و یکپارچگی زیرزمین شما را تهدید می کنند.
3 دلیل عمده برای ترک پله وجود دارد: 1- نشست یا فرو رفتن پی در یک قسمت ساختمان 2- مشکلات مربوط به رطوبت خارج از فونداسیون 3- فشار  ناشی از احداث ساختمان بلندتر یا احداث برج در مجاورت ساختمان.
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری راجع به رطوبت و فشار آبی که از بیرون به ساختمان شما وارد میشودداشته باشید مطلب “مشکل نم و رطوبت زیرزمین ساختمان از کجاست؟“را بخوانید.

3- ترک های مویی

وجود ترک های مویی در دیوارهای ساختمان های جدید الاحداث کاملا طبیعی است.
یا حتی ساختمان در حال ساخت و یا در هنگام نوسازی ساختمان می توانند بوجود بیایند.
آنها معمولاً در عرض یک سال اول ظاهر می شوند. احتمالا در اثر فرو نشست پی و خشک شدن تدریجی مصالح جدید ایجاد می شوند. بعضی اوقات این ترکها در مجاورت تاسیسات سرد و گرم شونده هستند. گاهی اوقات در کنار اجزایی از ساختمان هستند که در نقش پل حرارتی عمل می کنند. 
ساختمانهایی که در مجاورت باند هواپیما یا اتوبان یا تونل مترو هستند نیز شامل موضوع می شوند.  
خبر خوب این است که این ترک‌ها معمولاً سطحی هستند.  می‌توانند توسط صاحبان ساختمان ها با نقاشی مجدد ترمیم شوند. تنها در صورتی این ترک ها باید جدی گرفته شوند که در طول زمان پیشرونده باشند و یا عرض آنها بیشتر از 5 میلیمتر شود. عمق ترک نیز مهم است. ممکن است ترک مویی بر روی پوسته نما در اثر چرخه گرما و سرما باشد. ولی اگر ترک عمقی باشد، یعنی مصالح سفت کاری را تحت تاثیر قرار داده باشد آنگاه سازه بررسی می شود.

4- ترک های عمودی

ترک های عمودی در دیوار فونداسیون شما نسبت به اندازه ترک های افقی جدی نیست و تهدیدی برای سازه ایجاد نمی کنند. آنها معمولاً در دیوارهای بتنی درجا ظاهر می شوند. مستقیماً به سمت بالا و پایین دیوار شما حرکت می کنند. ترک های عمودی یکی از انواع ترک ساختمان هستند. آنها به دلیل نشست های اضافی فونداسیون یا عمل آوری طبیعی بتن ایجاد می شوند.
ترکهای عمودی در طبقات معمولا در محدوده ای ظاهر می شوند که دیوار به سقف می رسد. اگر این ترکها از نظر طول یا عرض رشد کنند، می توانید با ما مشورت کنید. اگر نشانه رطوبت یا نشت آب داشتید یا ترک زنده بود (حرکت یا رشد داشت) با ما تماس بگیرید. 09124502949 . در این شرایط برای اینکه ایمن بمانید لازم است اقدامات احتیاطی انجام گردد. بطور کلی هر گونه ترکی که بین 2 میلی متر تا 5 میلی متر عرض داشت و شما آنرا کشف کنید ارزش آنرا دارد که مشاوره بگیرید.
ترک عمودی در یک ساختمان که بر اثر حرکات سازه بعلت جابجایی خاک ایجاد شده است
اگر رطوبت وجود نداشته باشد و ضخامت ترک کمتر از یک میلیمتر باشد، هیچ تهدید فوری وجود ندارد. می توانید عکس بگیرید و ترک را ارزیابی کنید و پس از بررسی چنانچه در طول زمان ترک پیشرونده نباشد می توانید با تزریق خمیر اپوکسی آنرا تعمیر کنید. رایج ترین تعمیر ترک های عمودی، تزریق مواد اپوکسی یا پلی اورتان است.

5- ترک های مورب

مانند ترک های عمودی، اکثر ترک های مورب خطر جدی برای یکپارچگی سازه فونداسیون شما ایجاد نمی کنند. آنها با زاویه  حداکثر 30 تا 60 درجه نسبت به خط افق ظاهر می شوند و به دلیل خشک شدن طبیعی دیوارهای بتنی یا نشست پی در طول زمان ایجاد می شوند.
رایج ترین نوع تعمیر، تزریق  اپوکسی است. البته اگر این ترکها مانند موارد قبلی دارای عمق و عرض موثر باشند و ترک زنده باشند معمولا نشانه خرابی یا عوامل مخل سازه هستند.آنها می توانند از نشست نامتوازن، تورم خاک ناشی از سازه سنگین جدید مجاور یا تکیه ساختمان مجاور روی ساختمان بوجود می آیند. 
ترک های مورب پیشرونده بسیار خطرناک هستند و نشانه ای از تنش سازه ای بشمار می روند.
ترک های مورب یا دندانه دار یکی از نگران کننده ترین ترک ها هستند و همیشه باید توسط متخصص بررسی شود. وقتی که یک ترک مورب را مشاهده کردید، یک عکس بگیرید و تاریخ را ثبت کنید. اگر ترک یک خط مویی است و کمتر از ضخامت یک میلیمتر است، لازم نیست نگران باشید.  ماه دیگر دوباره بررسی کنید، و اگر ترک به رشد خود ادامه داد، برای راهنمایی با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
+989358595280