مقاوم سازی با کامپوزیت

مقاوم سازی با کامپوزیت

مقاوم سازی با کامپوزیت ها شامل طیف وسیعی از رزین ها و الیاف ها می شود. بسته به نوع پروژه و نیاز عضو سازه ای  برای افزایش مقاومت و بهره وری سازه نوع کامپوزیت مناسب استفاده می شود. 

مقاوم سازی با کامپوزیت اصطلاحا FRP نامیده می شود. این کلمه مخفف سه کلمه Fiber Reinforced Polymers است که به معنی پلیمر مسلح به الیاف می باشد (معنی دیگر آن پلیمر تقویت شده با الیاف است). مواد کامپوزیت بخاطر قدرت و مقاومت بالا و خاصیت ضد خوردگی در برابر رطوبت و اسید مورد توجه هستند. آنها بطور گسترده ای در تقویت خمش و برش سازه ای با روش های مختلف کاربرد دارند.

می توانید برای مشاوره در مورد ساختمان خود هم اکنون بر روی دکمه سبز رنگ پایین صفحه به شکل تلفن ضربه بزنید.

 

پلیمر یک مایع غلیظ است که می تواند مواد مختلفی مانند اپوکسی، پلی یورتان، وینیل استر و پلی استر باشد.  آنها، بر روی یک یا چندین لایه الیاف که در یک یا دو جهت مقاومت کششی و خمشی دارند، اعمال می شوند. 

جنس الیاف هم می تواند بسته به خواص مورد انتظار فایبرگلاس، فایبر کربن، آرامید یا بازالت باشد که در مقاوم سازی با کامپوزیت مقاومت کربن و آرامید از همه بیشتر است. استحکام و باربری محصول در درجه اول با الیاف ایجاد می گردد و رزین اعمال شده نقش همپیوندی و متصل کردن شبکه الیاف را دارد.

مقاوم سازی با کامپوزیت در سازه های فلزی یا بتنی ساختمان در مواردی که سازه بتنی دچار آسیب و خوردگی شده است، انجام می شود. (خورندگی ممکن است بر اثر حمله های یونی، سولفات ها، حملات تروریستی یا سیل و زلزله بوجود بیاید.) 

بافت نهایی فایبر کامپوزیت موجدار

کاربرد مقاوم سازی با کامپوزیت

کاربرد کامپوزیتها بسیار گسترده است. از آنجمله می توان به مواردی چون تقویت محوری، برشی یا خمشی تیرهای بتنی و پیش تنیده اشاره کرد. همچنین پوشش ستون ها برای افزایش انعطاف پذیری و افزایش قدرت برشی و تقویت تیرهای بتنی تحت فشار کاربرد دیگر آنهاست. در تقویت دیوارهای بنایی غیر مسلح برای بارگذاری درون صفحه و خارج از صفحه نیز کاربرد دارد. در بهبود عملکرد لرزه ای، افزایش عمر خستگی، کاهش انحراف تحت بارهای سرویس تاثیرگذار است. تقویت مقاومت سازه در برابر انفجار و تعمیرات دودکش ها و داکت ها از دیگر کاربردهای آنست.

اعمال فایبر کامپوزیت بر عرشه بتنی

کاربرد کامپوزیتها در صنایع

کاربرد کامپوزیت ها در صنایع مختلف بسیار زیاد است. از جمله در صنایع هوافضا و کشتیرانی و صنایع دریایی و کابین سازی و واگن سازی و پره های توربین از مقاوم سازی با کامپوزیت استفاده می شود. در پوشش بیرون و داخل مخازن ذخیره مواد شیمیایی و آب، پایه پل ها، اسکله ها و پارکینگ ها کاربرد دارد. همچنین کاربرد زیادی در بازسازی دارد. عناصر سنگین بتنی و فلزی بسرعت می توانند توسط این روش مورد بازسازی و مراقبت قرار گیرند.

مزایای مقاوم سازی با کامپوزیت

نسبت به مصالح سنتی (مانند فولاد)، وزن آنها کم است. جابجایی و انبار آنها راحت است. مقاومت آنها در برابر رطوبت و اسید و مواد شیمیایی و آتش زیاد است. قالب پذیری و سهولت کاربرد و بهبود دوام در برابر اثرات نامطلوب محیطی خوب است. مقاوم سازی ساختمانها با الیاف کامپوزیت تمامی ارزشهای یاد شده را یکجا به ساختمان می بخشد و در افزایش طول عمر آن موثر است.

اجرای مقاوم سازی با کامپوزیت

اجرای آن بدین صورت است که لایه های متوالی آرماتور آغشته به رزین در محل بصورت دستی و با غلطک های شیار دار مخصوص اعمال می شود.  سپس هوای محبوس شده بین لایه ها با تدابیر خاصی خارج می گردد.

تقویت تیر بتنی با کامپوزیت FRP
تقویت تیر بتنی با روش مقاوم سازی با کامپوزیت
پوشش مخزن با الیاف فایبر کامپوزیت
پوشش سیلو مقاوم سازی با کامپوزیت ا(لیاف کربن)

شاید از این مطلب هم خوشتان بیاید.مشکل نم و رطوبت زیرزمین از کجاست؟

می توانید برای مشاوره در مورد ساختمان خود هم اکنون بر روی دکمه سبز رنگ پایین صفحه به شکل تلفن ضربه بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
+989358595280