اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان

نوشته ی دکتر زهرا پورسلیمان امیری
تاریخ:1400/08/10
ساعت: 9:01
زمان خواندن: ۶ دقیقه

 در این مقاله قصد داریم کلیه نکات ضروری در خصوص نحوه و فرآیندهای دریافت برگه ها و اخذ پروانه ساختمانی را ارایه دهیم. قابل ذکر است که محتوای این مقاله بسته به استان، شهر و منطقه قابل تغییر است. در آینده به تفصیل به شرح این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

اولین قدم جهت دریافت پروانه ساختمان، تکمیل فرم درخواست پروانه در واحد صدور پروانه شهرداری منطقه مورد نظر است (در تهران با مراجعه به دفاتر پیشخوان و تکمیل فرم مربوطه و تحویل مدارک اقدام به درخواست پروانه ساختمان نمایید).

برای این کار مالک یا نماینده قانونی وی با در دست داشتن مدارک شخصی مالک و وکالتنامه نماینده و سند رسمی به شهرداری مراجعه نموده و تقاضای صدور پروانه ساختمانی را در واحد صدور پروانه ساختمان می دهد. (مدارک لازم جهت صدور پروانه را از این قسمت بخوانید).

در تصویر زیر یک نمونه از فرم های شهرداری مربوط به درخواست پروانه ارائه شده است.

برگه درخواست جواز ساختمان
مراحل صدور پروانه ی شهرداری به شرح زیر می باشد:
۱. جهت دریافت پروانه ساختمان ابتدا توسط مامورین واحد صدور پروانه شهرداری از ملک مورد نظر بازدید انجام می گیرد و درخواست استعلام از ادارات ذیربط (همچون اداره ی برق، گاز، آب، پست، بیمه، ثبت، آتش نشانی و بسته به نوع کاربری ملک، اداراتی همچون سازمان میراث فرهنگی، اداره ی ورزش، اذاره آموزش و پرورش، جهاد سازندگی، صنایع پتروشیمی و …) جهت احراز صحت تملک، تایید کاربری و امکان صدور مجوز ساخت صورت می گیرد.
 
۲. سپس مالک ملزم به تهیه ی نقشه “یو تی ام” UTM، ممهور به مهر نقشه بردار دارای پروانه  اشتغال به کار نظام مهندسی می باشد و پس از آن نقشه یو تی ام و اجرای ماده ۴۵ توسط مامور واحد نقشه برداری شهرداری مورد نظر تایید می گردد.
 
۳. دریافت فرم دستور نقشه منطبق بر ضوابط طرح های جامع و تفصیلی حاکم بر منطقه جهت ارائه به دفتر طراحی. در فرم دستور نقشه ابعاد اربعه، درصد مجاز سطح اشغال، نحوه استقرار بنا، میزان تراکم ساختمانی، تعداد طبقات مجاز کاربری وضع موجود طرح های بالادستی(اعم از جامع یا تفصیلی) و مشخصات بر و کف ساختمان ارائه می شود.
(در این مرحله مالک با مراجعه به دفاتر مهندسی یا شرکت های طراحی و نظارت اقدام به تهیه  نقشه های پروانه منطبق بر فرم دستور نقشه  شهرداری و نقشه  UTM نموده و پس از بازدید و کنترل ملک توسط نماینده  دفتر طراحی نقشه های معماری ممهور به مهندس معمار دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی به همراه مهر دفتر طراحی را جهت رسید نقشه ها به شهرداری ارائه می دهد.)
 
۴. پس از بررسی نقشه ها در واحد ساختمانی شهرداری مورد نظر نقشه های با مهر رسید کارشناس معماری و شهرسازی شهرداری، مسئول واحد شهرسازی و معماری و شهردار یا معاون ایشان به همراه فرم بنای محاسبات ساختمان و نامه های استعلام ادارات را دریافت مینماید.
(همزمان نامه هایی با لوگوی شهرداری جهت دریافت پاسخ استعلامات مورد نیاز از ادارات برق، آب، گاز، بیمه، آتش نشانی و پست از طرف شهرداری به مالک ارائه می شود.)
مالک یا نماینده ی قانونی وی نقشه های معماری تایید شده ی شهرداری را به دفتر طراحی عودت داده و دفتر طراحی دفترچه کامل چهار رشته(معماری، برق، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی)، سی دی محاسبات سازه ای و تاییدیه نقشه بردار، آزمایشگاه خاک و آزمایشگاه بتن و قرداد مجری و سرپرست کارگاه را جهت دریافت تاییدیه نظام مهندسی به دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان منطقه ی مربوطه ارائه میدهد.
 
۵. پس از بررسی نقشه ها در کلیه ی کمیسیون های تخصصی نظام مهندسی و تایید و تسویه ی مالی در سازمان نظام مهندسی، مالک دفترچه ی کامل ساختمان به همراه سی دی اسکن شده از مدارک و قراردادهای ساختمان را از نظام مهندسی دریافت نموده و ملزم است تا دفترچه ی ساختمان را به همراه پاسخ استعلام ادارات نام برده در بخش ۴ مجددا به شهرداری ارائه نموده و پس از بررسی مدارک و تسویه مالی با شهرداری برگ سبز پروانه ی ساختمان صادر را از واحد صدور پروانه ی شهرداری منطقه ی خود دریافت کند. به محض صدور پروانه ی ساختمان و اعلام گزارش شروع به عملیات ساختمانی توسط ناظرین، مالک مجوز ساخت بنا را خواهد داشت. شروع کار با هماهنگی کلیه ی ناظرین و تایید نقشه توسط ایشان با حضور مالک و مجری و پیمانکار بوده و عملیات ساختمانی طی صورتجلسه ای کلید میخورد.
 
۶. پس از اتمام هر سقف با تایید ناظرین و مجری مالک موظف است جهت دریافت گواهی عدم خلاف آن سقف به شهرداری مراجعه نماید. شایان ذکر است که جهت دریافت عدم خلاف ناظر موظف است تغییرات در سازه یا نقشه یا ابعاد و مساحت ها و تغییر در استقرار بنا را به شهرداری گزارش کند تا هر گونه تخلف با کنترل گزارش های ناظر و بازدید مامور واحد بازرسی شهرداری به کمیسیون ماده صد جهت تصمیم گیری و صدور رای تسلیم شود.
 
۷. پس از اتمام ساختمان و تایید پارکینگ ها و انبارها و گواهی های عدم خلاف توسط ماموران واحد بازرسی شهرداری و آتش نشانی و اداره ی گاز و تایید بر و کف ساختمان و تایید میزان پیش آمدگی نما در گذر توسط مامور واحد نقشه برداری شهرداری مالک میتواند با تایید کلیه ی ناظرین و مجری اقدام به دریافت پایانکار نماید. پیش از امضای فرم پایانکار توسط ناظرین، مالک موظف است تایید نقشه های چون ساخت و تسویه مالی نظام مهندسی را در صورت وجود مساحت اضافه بنا یا اضافه اشکوب یا هر گونه تغییر در ساختمان نسبت به نقشه ی پروانه دریافت کند.
 
۸. نقشه های مورد تایید نقشه بردار و اداره ی ثبت نیز جهت تفکیک واحدها و پایانکار ساختمانی الزامی است. در نهایت مالک یا نماینده ی قانونی وی با در دست داشتن کلیه ی مدارک فوق الذکر در ۷ مورد بالا به شهرداری مراجعه نموده و جهت دریافت پایانکار درخواست میدهد. پس از بررسی مدارک و بازدید مامورین شهرداری پایانکار ساختمانی صادر میشود و مالک میتواند جهت دریافت و انتقال سند واحدها به اداره ی ثبت محل مراجعه نماید.
 
۹. لازم به ذکر است که در صورتی که مالک اقدام به دریافت پروانه ی ساختمان یا پروانه ی اضافه اشکوب از طریق کمیسیون ماده ۵، ماده صد یا کمیسیون توافق و … نماید مسیر دریافت پروانه تا پایانکار بسته به رای کمیسیون ها تغییراتی خواهد داشت که در هر پرونده منحصر به فرد بوده و نیاز به بررسی بیشتر توسط مشاورین آرکتور دارد. همچنین کارفرمایان محترم میتوانند جهت رفع هر گونه ابهام یا وجود سوال در مورد روند و فرآیندهای دریافت پروانه تا پایانکار با مشاورین مجرب و متخصص ما در تماس باشند.

کلمات کلیدی: پروانه ی ساختمان، شهرداری، فرم بنا، نظام مهندسی، طراح، ناظر، مجری، نقشه بردار، آزمایشگاه، گواهی عدم خلاف، رای کمیسیون، گواهی پایانکار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
+989358595280