مدیریت طرح

در ایران اکثر پروژه‌ها با نظام سه عاملی (کارفرما، مشاور و پیمانکار) اجرا می گردد. در این حالت وظیفه هماهنگی و مدیریت کارها با کارفرما می‌باشد.  با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و مشغله شخصی کارفرما احتمالا این هماهنگی به خوبی انجام نمی شود و این موضوع باعث  تأخیر در زمان و افزایش هزینه‌های پروژه می گردد. جهت پاسخ به این مساله در سال ۱۳۷۸ از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد شد وظایف کارفرما با قراردادی به یک شرکت تخصصی مدیریتی واگذار  گردد.

عامل چهارم به تشخیص و توسط کارفرما انتخاب می‌ شود. عامل چهارم در حین اجرای پروژه، همراه و همگام با کارفرما عهده‌دار طراحی و اجرا و نظارت پروژه خواهد بود. وظیفه عامل چهارم، ارایه خدمات مشاوره در حوزه‌های مورد توافق کارفرما و نیز نظارت بر امور اجرایی و تأیید خروجی‌‌ کار قبل از ارایه به کارفرما طرح است. هم‌چنین تأیید روش‌ها، دستورالعمل‌ها و استانداردهای فنی و اجرایی برعهده عامل چهارم می باشد. 

تعریف عامل چهارم یا مدیریت طرح

شخصیتی حقوقی می باشد که از جانب کارفرما و به نمایندگی از او مسئولیت مدیریت، کنترل و هماهنگی پروژه‌ها و اجرای پروژه‌ها را بر عهده دارد.
عاملی است که امکان به کارگیری از دانش، مهارت‌ها ، ابزارها و تکنیک‌های مدیریت، هماهنگی و کنترل پروژه‌های متعدد سازمان کارفرما را در جهت دست یافتن به مزیت کسب و کار و یا اهداف تعیین شده فراهم می‌ کند.
در یک پروژه تا حدی بزرگ باشد که انجام و اجرای آن برای مدیر پروژه دشوار باشد، در این حالت آن را به چند پروژه تفکیک می‌کنند و انجام هر پروژه را به یک مدیر پروژه واگذار می کنند. در این حالت هماهنگ کردن پروژه‌ها جهت دستیابی به اهداف بلندمدت و کسب مزیت برای سازمان، مدیر طرح که توانایی فنی و تخصصی و مدیریتی را داراست برای کنترل پروژه‌ها و نظارت بر میزان دستیابی آنها به اهداف تعیین می‌گردد.
تفاوت مدیر طرح و مدیر پروژه در این است که مدیر پروژه‌ مسئولیت یک پروژه را بر عهده دارد و به صورت روزانه بر اجرای همه پروژه نظارت می کند، در حالیکه ، مدیر طرح فقط نیاز به اطمینان از حرکت پروژه‌ها در مسیر صحیح و تعیین شده دارد. او بر میزان پیشرفت پروژه‌ها در مسیر دستیابی به اهداف پروژه  نظارت می‌کند.
 چندین پروژه‌ مرتبط با هم که همزمان اجرا می شوند ولی به صورت هماهنگ و یکپارچه مدیریت نمی‌شوند معمولا با شکست مواجه می‌ شوند چرا که برای دستیابی به نتیجه مطلوب اجرایی در پروژه‌های مرتبط با هم، به مدیریت طرح نیاز است.
زهرا پورسلیمان امیری
1400/06/27

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
+989358595280